4. Eline (Amandas)
I detta inlägg (sista inlägget) ska jag berätta om de 2 sista dagarna och lite om företaget och personalen. Det kommer även ett inlägg med SO- uppgiften snart. D.v.s. ett inlägg om miljön och säkerheten hos Amandas.
Prao- vecka 2 (v.14) Torsdag: -Arbetstid: 10:00-16:00- (+ 20 min)
I torsdags var det den sista prao- dagen för de flesta. Men inte för mig. Jag jobbade även på långfredagen. Hur som helst, när jag kom till jobbet denna dag var ingen där. Jag väntade i ca en halvtimme sedan kom Amanda och Daisy. Det visade sig att Amanda hade försovit sig. Daisy skulle jobba i shoppen idag och Amanda med mig. Vi gick in och jag lämnade mina saker på övervåningen som vanligt sedan började jag jobba. Jag gjorde de vanliga sakerna d.v.s. dammade lite, sopade golvet, hämtade saker, plattade ihop kartonger, prismärkte saker och hjälpte kunder (Jag får prata väldigt mycket engelska). Jag gick även över med varor till Daisy och handlade lunch till henne. Vid halv 4 kom Anki och vid 20 över 4 gick jag. Men innan jag gick fick jag mitt omdömme och även lite saker som tack. Mitt omdömme var riktigt bra och jag är väldigt nöjd. De saker jag fick i gåva var: en söt nalle och ett lila- barbapappa- kortfodral som dessutom innehöll 100 kr! Gissa om jag blev chokad och glad! Men jag kände även att det var lite mycket så till fredagen köpte jag något till dem. :)
Föressten, Linda kom på besök idag! :) Det var trevligt. Men tyvärr så var inte Anki, min handledare där just då.
Prao- vecka 2 (v.14) Fredag: (långfredag= röd dag) -Arbetstid: 10:00-16:00- (+ ca 30 min)
Min sista prao- dag.
Olivia hade redan öppnat när jag kom i snöregnet. Jag gick upp och hängde av mig min kalla jacka. Jag gick ned och började genast jobba. Hon frågade om jag visste ifall dessa fanns eller dessa och jag visste precis om det fanns eller inte. Jag vet precis vad som kommit i leverans och vad som är slut respektive vad som finns kvar. Det är något jag har större koll på än personalen eftersom att jag (och Anki) är de enda som är i butiken varje dag. De andra jobbar kanske 2-3 gånger i veckan och det kommer leverans varje dag. Förutom idag då det var en röd dag. Idag fick jag göra de vanliga sakerna och även prismärka om några koppar som någon prismärkt fel. Det var tur att jag märkte det för de var prismärkta 100 kr billigare än de ska vara. Jag fick även hjälpa till lite i shoppen idag. Jag fick plocka upp de varor jag hämtat ifrån butiken och ställa dem fint i hyllorna. Idag jobbade Amanda i shoppen. Vid halv 4 kom Anki och jag gav henne ett mjukt hjärta som det står "kram" på som är till personalen, på den hade jag fäst ett grön-guldigt kort med samma text utanpå och så hade jag skrivit inuti och tackat o.s.v. Sedan bjöd jag Anki och Olivia på kärleksmums. Olivia gick vid 20 över 4 och vid halv 5 gick jag då min mamma och min lillasyster kom förbi och hälsade på. Jag hade även lunchat med dem denna dag. Då sa jag hej då till Anki och vi kramades sedan gick vi mot tåget.
Jag kommer sakna dem. De har varit så snälla emot mig. Fast jag kommer nog att sakna Daisy och Isabelle mest, för det var dem jag jobbade med mest och de var de första jag träffade på denna arbetsplats. Jag kommer ju sakna de andra också. Alla har varit så snälla men dem man träffade på slutet lärde man ju inte känna så bra. Fast man blev ändå snabbt välkommnen och snabbt vän med allihopa. :)
Dessa personer har jag jobbat med dag för dag:
Prao- vecka 1 (v.13):
Måndag:
På morgonen öppnade Daisy och Isabelle. Isabelle jobbade hela dagen i shoppen. Vid 3 slutade Daisy och då kom Anki som jag träffat på morgonen. När hon kom lämnade jag hennes hunfd Findus till shoppen sedan fick jag gå hem runt 20 över 3.
Tisdag:
Jag jobbade hela dagen med Anki denna dag.
Onsdag:
Idag jobbade Daisy hela dagen till stängning. Vid slutet kom även Emma och Anki och det fanns jätte mycket att göra och det var väldigt stressigt. Jag fick visa Emma som jobbat där i ca 1 månad vart man slänger kartonger då hon aldrig gjort det förut.
Torsdag:
Jag satt och väntade från ca 5 i 10 till halv elva innan någon dök upp. Amanda, som skulle ha jobbat idag hade tydligen svimmat på tåget och inte fått någon hjälp så Isabelle fick jobba med mig i butiken hela dagen. Lite senare kom stackars Daisy som skulle ha varit ledig idag för att jobba i shoppen. Som tur är så är det ganska lungt där, vilket är bra. För då hinner hon plugga lite. (Hon distans pluggar till undersköterska). Vid 3 kom Anki och jobbade i Butiken. Denna dag fick jag göra massa småjobb, som att skrapa bort gummisaker från golvet då Isabelle inte visste vad det fanns att göra. Det mesta hade vi ju redan gjort igår då det var stressigt.
Fredag:
Amanda skulle ha jobbat idag men hon var hos doktorn så på morgonen jobbade jag med Isabelle och på dagen med Anki och sedan med Olivia på eftermiddagen.
Prao- vecka 2 (v.14):
Måndag:
Daisy jobbade till 3 sedan kom Anki.
Tisdag:
Isabelle öppnade och inom 10 min kom Anki och Isabelle gick till shoppen. Vid 2 kom Amanda som nu mår bra.
Onsdag:
Amanda jobbade tills anki kom. Anki jobbade dagen ut och vid 12 kom Emma som också skulle jobba länge. Jag jobbade över 20 min denna dag.
Torsdag:
Läs ovan. Amanda med mig, Daisy i shoppen och mot slutet kom Anki. Linda från Ekliden kom på besök. :)
Fredag:
Sista dagen. Läs ovan. Olivia jobbade till ungefär 20 över 4 och Anki kom vid halv 4. Amandaq jobbade i shoppen.
SLUT! Dessa personer har jag jobbat med under prao:n:
Anki, Daisy, Isabelle, Emma, Amanda och Olivia.
Tack till er! Det har varit roligt att få jobba och lära känna er!
Här kommer lite info om företaget och personalen:
År 1986 skapades hela företaget. År 1991 fick de Caféet "Café Amanda" i stan, på Drottninggatan 21. År 2001 gjorde de om lite. Terry och Anki (Terry är Ankis man) provade att göra om halva Caféet till en butik och år 2008 gjorde de om allt. Från halvt café, halvt butik gjorde de om allt till en butik. Butiken "Amandas". De v ar trötta på att ha ett Café då det innebar så mycket jobb. Alltid ska allt vara färskt, det skall städas mycket så att det är frächt och de ville ha det lite lungnare tills när de ska pensionera sig. Men att ha en butik innebar också mycket jobb. Anki berättade för mig att hon inredde butiken med hjälp av en telefon och en katalog. "Rena galenskapen" säger hon när hon tänker tillbaka. Hon gjorde allting utan kunskap men nu vet hon precis hur allt skall fungera. "Det är ju lite lungnare än att ha ett café men inte mycket" säger hon.
De har 3 st butiker. En i gamla stan som heter "Lilla Amanda" och står i hennes systers namn och 2 på drottninggatan. De på drottningatan är ju "Amandas" som står i Ankis namn och "Amandas shop" som står i Terrys namn. Detta är alltså ett familjeföretag och de anställda känner personalen sedan tidigare. T.ex så är Isabelle, Terry och Ankis dotter. Emma och Amanda är halvsystar och känner Daisy sen de var små och Olivias mamma är en god vän till Anki och hennes storasyster har tidigare jobbat i Amandas. Och i lördags fick även en av Olivis vänner prova på jobbet och förhoppningsvis så blev hon anställd. Anki behöver nämnligen mer personal då 2 st är mamma- lediga. Hon berättar att hon förr tog emot folk hon inte kände till personal men slutade ganska snabbt med det. "Det är bättre att anställa rekommenderade personer av min egen personal. På så sätt kan jag lättare lita på dem och veta att de är bra på jobbet." säger Anki.
D.v.s. att t.ex. Olivia rekommendrear en av sina vänner som kanske är bra på t.ex. Ekonomi. Då vet Anki att hon är en person som de hon litar på känner och då går det snabbare för henne att hitta personal. Lite krångligt förklarat men ni förstår nog. :)
Hoppas att alla har haft en bra påsk! :) Nu är det påsklov och hoppas att den blir lika bra! Vi ses snart klassen. :)

//Eline
Kommentarer
Postat av: Eline
ÅÅÅHHH Stycke indelningen försvinner hela tiden! Hatar det! Blir så jobbigt att läsa!!!!
Trackback